ARCHIWUM

 ROK SZKOLNY 2018/2019

 


 

„Czytanie rozwija rozum młodzieży

 

 

odmładza charakter starca,

 

 

uszlachetnia w chwilach pomyślności,

 

 

daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach”

 

 

Marcus Tullius Cicero

 

 

 

 

Od lat poszukiwane są  metody na to, aby przekonać młodych ludzi, że czytanie książek jest świetnym sposobem spędzania wolnego czasu i doskonałą alternatywą dla ich typowych zajęć. Czytanie bowiem rozwija wyobraźnię i wrażliwość człowieka, pozwala budować warsztat językowy, a więc może ułatwiać komunikację z innymi ludźmi, daje radość, ukojenie, a czasami może być swoistą terapią.

 

 

W związku z tym jak co roku biblioteka szkolna we współpracy z P. Dyrektor i nauczycielami podejmuje szereg akcji żeby zwiększyć zainteresowanie  książką.

 

 

 

W październiku z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych rozpoczęliśmy akcję:

 

 

CZYTAJ I POMÓZ CZYTAĆ INNYM.

 

 

Była to odpowiednia sposobność by rozpocząć wspólne czytanie książek. I tak klasy IV-VI zaczęły czytać książki młodszym dzieciom. Każda klasa co jakiś czas czyta z podziałem na role i elementami inscenizacji baśnie z różnych stron świata oraz bajeczki o zwierzętach.To wspólne czytanie związane jest również z kontynuacją projektu „Żeby Ziemia była zielona” i  realizacją projektu „Mądre bajki z całego świata”.

 

 

MIĘDZYNARODOWE ŚWIĘTO BIBLIOTEK SZKOLNYCH

 

CZYLI

 

OBCHODZIMY IMIENINY BIBLIOTEKI

 

 

 

 

Zamiar biblioteki nie inny być powinien nad użyteczność.

 

Jeżeli więc tego się zakładający trzymać zechce,

 

trzeba iżby czytelników oświeceńszymi i lepszymi czyniła.

 

Ignacy Krasicki

 

 

 

 

 

 

 

 

Kto wymyślił takie święto?

 

 

W 1971 roku powstało Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych. Organizacja ta zajmuje się problemami bibliotek oraz bibliotekarzy szkolnych. I właśnie to Stowarzyszenie w 1999 roku zainicjowało Międzynarodowe Święto Bibliotek Szkolnych. Obchodzone jest w czwarty poniedziałek października. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.

 

 

 

 

 

Bez porządnej biblioteki w porządnej szkole porządnie uczyć się nie da.

 

Jadwiga Andrzejewska

 

 

 

W bibliotece:

 

- chętnie cię widzimy

 

- nie stawiamy stopni

 

- do niczego nie zmuszamy

 

 

 

W bibliotece możesz:

 

- wybierać i wypożyczać książki

 

- czytać czasopisma

 

- wyszukiwać informacje

 

- myśleć

 

- mieć spokój

 

- uśmiechać się

 

 

 

 

Jeżeli nie możecie zrobić z książek przyjaciół,

 

zróbcie z nich bliskich znajomych.

 

Winston Churchil

 

 

 

 

 

 

 

Szkolna biblioteka dzieci przywołuje,

 

 

z różnych utrapień skutecznie ratuje.

 

 

Szkolne strachy uciekają na dachy,

 

 

bo książka rozsiewa wiedzy zapachy.

 

 

Prace domowe nie straszne Tobie,

 

 

bo z książką bez problemu dasz radę sobie.

 

 

Każdy czytelnik z pewnością poręczy,

 

 

że bibliotekarka nikogo nie dręczy.

 

 

Cóż będziemy przed Tobą kryć -

 

 

bez biblioteki trudno jest żyć!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytajcie, a znajdziecie

 

 

„Bo w książkach można znaleźć wszystko. Radość, mądrość i odpowiedzi na wiele pytań. Książka może Wam coś doradzić, podsunąć pomysł. Nauczy Was myśleć i rozumieć, pamiętać o rzeczach ważnych, a głupstwa puszczać w niepamięć. Radzić sobie i pomagać innym, śmiać się do łez i przez łzy…”

 

[fragm. z książki K. Jerzykowskiej i W. Karwackiego „13. skry”

 

 

 

 

Z okazji MIĘDZYNARODOWEGO ŚWIĘTA

 

BIBLIOTEK w bibliotece szkolnej

 

zostały umieszczone plakaty i afisze

 

ukazujące ważność książki

 

i czytania, oraz płynące z tego korzyści.

 

 

 

 

 

 

 

Do nauczania i uczenia się konieczne są trzy środki

 

pomocnicze: po pierwsze książki, po drugie książki,

 

po trzecie książki.

 

 

Stanisław Konarski

 

 

 

 

 

BIBLIOTEKA JEST MIEJSCEM ZACZAROWANYM:

 

BLISKO TU DO BAJKI I PRAWDY,

 

DO UŚMIECHU,

 

    DO WZRUSZEŃ ...

 

 

Stoją książki w bibliotece,


a w tych książkach cały świat...


                               L. Krzemieniecka

 

 

 

 

Biblioteka nie jest po to, by była w paki

 

pozamykana, albo do ozdoby służąca, jest po

 

to, by była powszechnie użytkowana.

 

J. Lelewel

 



Najlepszym uniwersytetem w dzisiejszych

 

czasach 


jest księgozbiór. 

 

T. Carlyle

 

 

 

 

Książka to najlepszy przyjaciel człowieka, 


a biblioteka to świątynia jego myśli.
 


                                        Cyceron

 

 

 

Dzień

Pluszowego

Misia

 

25 LISTOPADA

 

 

RADOŚĆ Z CZYTANIA to hasło tegorocznych obchodów w naszej szkole Dnia Pluszowego Misia.

 

26 XI 2016 roku  obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia.

Ten dzień ustanowiony był  w 2002 roku i stał się okazją do zaprezentowania uczniom  książek o misiach, które znajdują się w naszej bibliotece.

 

Prezentacjamiała miejsce na korytarzu, aby dzieci w czasie przerw mogły oglądać i poczytać te książeczki. W Dzień Pluszowego Misia w naszej szkole powstała wystawka książek o misiach, gdyż one są często bohaterami powieści, bajek, filmów i piosenek tak jak m.in. Kubuś Puchatek, Coralgol, Paddington, Miś Uszatek, Yogi, Rupert, Mój Brat Niedźwiedź, Mały Miś, Troskliwe Misie czy Gumisie. Dzieci młodsze w tym dniu przyniosły swoje maskotki misie do szkoły i ułożyły je koło książek. Cały dzień w szkole poświęcony był misiom: były ilustracje, czytanie i wspólna zabawa, która stała się znakomitą okazją by zachęcić dzieci do  książek, nawet z takim małym, śmiesznym i miluśkim bohaterem.

 

 

Zorganizowane działanie przyciągnęło wielu zaciekawionych. Dzień Pluszowego Misja był też sprzyjającą okolicznością do przeprowadzenia wielu akcji, których głównym bohaterem był Miś. Klasa II czytała opowiadania przedszkolakom, kolorowała misie różnymi technikami.

 

 

Pierwsze misie pluszowe powstały w Europie, a później były też eksportowane do USA. Nazwa Teddy Bear, wzięła się od zdrobnienia imienia Teodora Roosevelta. Z nim właśnie związana jest pewna historia, która dotyczyła  niedźwiadka i miała miejsce na polowaniu.

 

 

 

OPOWIEŚĆ O MISIU

 

 

Pewnego dnia, w czasie polowania Teodor Roosevelt był świadkiem jak jeden z jego towarzyszy postrzelił niedźwiadka. Gdy prezydent zobaczył przestraszone zwierzątko, kazał je natychmiast wypuścić. Cała ta historyjka w późniejszym okresie została zobrazowana  i opublikowana jako komiks w gazecie Producenci zabawek podchwycili historyjkę i nazwali pluszowego misiaTeddy Bear”.

 

 

 

Mały, duży, bury, kolorowy, milutki, z kokardką czy w kubraczku... Każdy posiada bądź posiadał własnego ulubionego misia pluszowego. Jest to jedna z najpopularniejszych zabawek w Europie już od XIX wieku! Miś pluszowy nieodłącznie kojarzony jest z beztroskim czasem dzieciństwa. Wiele razy, pewnie, dla Was był kumplem do zabawy, kompanem podróży, przyjacielem, któremu można wszystko powiedzieć, antidotum na nocne koszmary.

 

 

Pluszowy miś stał się również symbolem pomocy charytatywnej “Podaruj Misia” organizowanej co roku przez TVN, akcji “Miś” (polegającej na wręczaniu misiów  i prezentów gwiazdkowych dla dzieci z biednych rodzin) czy Fundacji Burego Misia na rzecz osób niepełnosprawnych.

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA DZIECI Z KLASY I.

 

 

przenieśli się do krainy bajek, które znali z wczesnego dzieciństwa.  Mogły pochwalić się swoją wiedzą na temat bajkowych bohaterów. W czasie tych zajęć dzieci wypełniały krzyżówki, układały tytuły bajek z rozsypanki wyrazowej, opowiadały lub dokańczały różne bajki. Wszystkim poczynaniom pierwszoklasistów pod czujnym okiem bibliotekarza bardzo uważnie przyglądała się Pani Dyrektor Małgorzata Kisielewska. Na koniec zajęć nowi czytelnicy otrzymali pamiątkowe zakładki do książek oraz list dla rodziców od bibliotekarki.

 

 

Ten list to apel do Rodziców aby starali się jak najczęściej zachęcać swoje pociechy do czytania, poprzez rozmowy na temat wypożyczonych książek, wspólne czytanie, Dzień 27 lutego był czasem radości dla naszych pierwszaków. W tym dniu zostali oni przyjęci w poczet czytelników Szkolnej Biblioteki. W czasie tej uroczystości uczniowie przypominanie o pójściu do biblioteki.

 

 

 

MARZEC

 

3 marzec MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PISARZA

 

Z tej okazji w Bibliotece Szkolnej została utworzona gazetka, na której pojawiły się portrety wielu sławnych pisarzy polskich i zagranicznych oraz tytuły ich utworów. Żeby dzieci mogły zobaczyć mistrzów pióra w ujęciu niekonwencjonalnym czyli trochę śmiesznie rozwieszone zostały też karykatury różnych twórców.

 

 

 

6 marzec DZIEŃ OLIMPIJCZYKA

 

Na korytarzu szkolnym w „KĄCIKU CZYTELNIKA” powstała gazetka i wystawka, na której zostały zaprezentowane książki albumowe i biograficzne o sławnych sportowcach z całego świata. Prezentacja wywołała duże zainteresowanie wśród uczniów. Wielu z nich przyniosło swoje książki, aby inni mogli je przeglądnąć. Można było zaobserwować żarliwe dyskusje, na tematy sportowe wielu zaintrygowanych pozycjami książkowymi i ich bohaterami. Obok książek ustawione zostało też MENU dla sportowca, napisane i wymyślone przez klasy V i VI.

 

Czytanie - oto najlepszy sposób

uczenia się.

Aleksander Puszkin

Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem

do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie

czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą powstać

w dzieciństwie.

Dzięki czytaniu dzieci rozwijają wyobraźnię, wzbogacają swoje

słownictwo i styl wypowiedzi. Są to prawdy ogólnie znane

i często powtarzane.

Współczesny świat jest dla dzieci często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech           

 i stres, brak czasu dla dziecka, ignorowanie ich potrzeb psychicznych, nadmiar

mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy

emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie rozumie języka i ma

mały zasób słów nie jest w stanie samo czytać, gdyż jest to dla niego za trudne

i zbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku

telewizji.

Język jest przy tym narzędziem myślenia, również matematycznego.

W ten sposób koło się zamyka - słabo czytające dzieci coraz mniej czytają         

i coraz gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek - wg badań                        

 prof. Z. Kwiecińskiego z Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu - jest

funkcjonalnym analfabetą.